Щоб навчання було цікавим

                    Спортивна гра "Веселі старти"
 Вправи для розвитку артикуляції і дихання
1)Розтягування губ широко, складання їх у трубочку.
2)Піднімання й опускання за нерухомої нижньої губи-верхньої і навпаки.
3)«Злизування варення» ( вгору по губах і вниз широким язиком).
4)«Чищення зубів» (язиком водити вправо-вліво по поверхній частині різців).
5)«Коники»(цокання).
6)«Маятник»(рот напіввідкритий в усмішці, язик рухається від лівой щоки до правої)
7)«Закриті ворота»(просунути язик крізь стиснуті зуби).
8)«Жабки»(скреготання). Рот напіввідкритий ,губи розтягнуті. Язик торкається піднебіння. Втягуємо повітря, намагаючись не рухати язиком.
9)Губи міцно стиснути,щоки надуті.швидко переганяємо повітря то за ліву, то за праву щоку.
10)Верхню губу намагаєось підняти якомога вище до носа.
11)Артикуляційна гімнастика-чітке,правильне промовляння звуків,слів,словосполучень,скоромовок,прислів’їв,приказок.Промовляти ії треба спочатку повільно,а далі швидше й швидше,однак щоб язик не заплітався,щоб вимова була чіткою,без  «проковтування» звуків.
12)гра «Луна».
Учитель читає слова (речення) голосно,а учні-трохи тихіше (луною).Можливе хорове читання слів з прискорення до темпу скоромовки.
Вправи для розуміння окремих слів, словосполучень.
1)Прочитати колонки слів,знайти пари близьких за значенням слів.
2)Прочитати слово. Як сказати по-іншому?
3)Прочитати слово .З яких слів воно утворене?
4)прочитати словосполучення. Утворити з його слів нове слово.
5)Знайти прикметник (іншу частину мови) серед поданих слів .Яке слово сховалось у цьому прикметнику? (наприклад:пухнастий.)
6)Прочитати слова. Поділити їх на дві групи. Пояснити,чому поділили саме так.
7)Знайти слова,які відповідають на питання хто?
8)Прочитати найдовше слово (завдання сильнішими учням); найкоротше слово (завдання для слабших).Визначити скільки в ньому складів.
9)Прочитати слова.Чи є серед них слова з різною кількістю звуків?
10)Прочитати слова.Що (кого) вони описують?Скласти опис цього предмета,використовуючи образні вислови з тексту.
11)Знайти і назвати серед поданих словосполучень вжиті в переносному значенні.Пояснити свою думку.
12)Знайти і назвати серез поданих словосполучень вжиті в переносному значенні.Пояснити чвою думку.
13)Замінити вислови словами з тексту.Знайти в тексті епітети,порівняння,метафори.Пояснити їх використання.

              Вправи для розуміння зв’язних висловлювань, логічних зв’язків у тексті
1)Дати повні відповіді на запитання до тексту.
2)Дати відповіді на запитання фразами з тексту.
3)Дібрати речення (уривок) з тексту відповідно до змісту даної ілюстрації (або підписати ілюстрацію рядками тексту).
4)Прочитати        й визначити,що в казці правдиве,а що вигадане.
5)Прочитати текст,поділити на частини,скласти план.
6)Прочитати текст і поділити на частини на основі деформованого плану.
7)Прочитати за складеним планом,поділити на частини.
8)Знайти речення чи уривок,які виражають головну думку твору.
9)Прочитати речення з тексту,які стали прислів’ями, приказками.
10)Прочитати прислів’я. Вибрати серед них те,яке найкраще розкриває основну думку прочитаного.
11)Порівняти головну думку твору зі змістом прислів’їв,приказок, які їй відповідають,з метою формування висновку-узагальнення.
12)Пригати твори,в яких описана подібна ситуація.Знайти спільне й відмінне.
13)Порівняти опис природи в оповіданні та у вірші.
14)Зіставити й порівняти вчинки дійових осіб.
15)Скласти характеристики дійовиз осіб за допомогою опорних слів і без них.
16)Знайти слова,словосполучення для змалювання усного портрета.
17)Скласти порівняльну характеристику дійових осіб.
18)Знайти й прочитати речення,які передають хвилювання,тривожність,радість,злість тощо.
19)Прочитати найяскравіше місце в оповіданні чи вірші (найсмішніше,найнапруженіше тощо).
20)Вибіркове читання:за малюнками,за запитаннями.
21)Поділити текст на частини й дібрати заголовки.
22)Скласти план до окремих частин тексту.
23)Прочитати частину тексту,яка найбільше сподобалася.
24)Прочитати опис,міркування,розповідь.
25)Зачитати рядки,де виражається ставлення автора до героя.
26)Прочитати виділені частини тексту.
27)Зачитати уривок,який вказує на те,що відбувалося реально,а які події вигадані.
28)Дібрати звукове оформлення до серії малюнків.
29)Знайти й прочитати влучні вирази,порівняння,спонукальні,питальні речення.
30)Прочитати з метою виділення невідомих слів.
31)Знайти слова й вислови,за допомогою яких можна скласти словесний малюнок.
32)Знайти слова,вислови,які можна використати для написання твору.
33)Скласти словесний малюнок за вказаним уривком.
34)Знайти слово на задане правило.
35)Знайти в тексті (уривку) дієслово (іншу частину мови).
36)Знайти словосполучення прикметник (плюс) іменник.
37)Скласти словесний малюнок,використавши знайдені словосполучення.
38)Знайти речення,які передають певні почуття (до чогось закликають).
39)Які ці речення за метою висловлювання?
40)Знайти й прочитати одно-,дво-,три-,багатоскладові слова.
41)Знайти й прочитати споріднені слова.
42)Прочитати і виписати нові слова до словничка.
43)Переказати (близько до тексту,стисло,вибірково,перебудовуючи текст з творчим доповненням).
                                                 
                    Вправи для розвитку антипатії
1)Читання тексту, де є слова,речення з пропущеними буквами,словами.Кількість крапок у словах має дорівнювати кількості пропущених букв,пропущені слова позначаються трьома крапками.
А)ма.а,ол.,к..а,калі,осіб.;
Б)діти читають … …
Мороз скував … …
Зозуля лунко … …
Восени іде … …
На небі світить … …
В) Завіт… д. наш… кра. чарів.,осі.. .
Шаруди… опал.. лис. У сад.. і парк.. . Зібр… багат.. уро… яб…,гр..,вимог….

              Вправи на розширення кута зору
Перед виконанням вправ на розширення поля читання,а також для відпочинку доцільно виконувати «гімнастику» для м’язів очей.
Пропоную кілька таких вправ:
- перевести погляд в крайнє ліве (праве) положення,не рухаючи головою;
- виконати колові рухи очима за і проти годинникової стрілки;
- подивитися на кінчик носа;
- подивитися на будь-який далекий предмет,на циферблат свого годинника;
- широко розплющити очі,після цього примружити їх (повторити кілька разів);
- поглядом повторювати траєкторію руху уявного метелика;
- поглядом у повітрі написати свое ім’я.
1)Знайти слова з найбільшим смисловим навантаження в окремих уривках та в цілому тексті.
2)встановити зв’язок між головною думкою твору та рисами головного героя.
3)Висловити власні міркування за змістом прочитаного.
4)Гра «Ми автори»
Мета:вчити дітей складати свої твори за законами певного жанру.
Наприклад,скласти оповідання,казку,байку за сюжетом казки «Курочка Ряба».
Скласти такий кінець до відомої всім історії,який вам більше подобається.
5)Гра «Юний казкар».
Мета:розвивати творчу уяву та літературні здібності.
Прочитавши кілька творів,діти мають написати свій:одну дійову особу взявши з одного твору,другу-з іншого,а хід подій відтворити,як у третьому.
   
Формування вміння визначати логічний наголос
Записати на дошці кілька речень і,залежно від кількості членів речення,запитання.
Учень читае запитання,учитель-відповіді,виділяючи ті слова,які вимагае за змістом запитання.Учні називають найголовніші слова і з’ясовують,як змінюється зміст залежно від переміщення логічного наголосу.
Що прийшло?Прийшла рання весна.
Яка прийшла весна?Прийшла рання весна.
Чи прийшла весна?Прийшла рання весна.

                                   Творча робота
1)Доповнити речення,текст.
2)Прочитати уривок тексту з поширенням речень у  ньому.
3)Скласти продовження (початок)казки,оповідання.
4)Визначити,про що йтиметься в тексті:
-на основі заголовка;
-на основі прочитаного зачину(кінцівки).
5)Прочитати назву оповідання.Зіставити її з головною думкою твору:
-дібрати свій заголовок;
-вибрати заголовок із запропонованих прислівїв;
-пояснити заголовок тексту.
Подолання технічних труднощів у набутті навички читання повинно здійснюватися на основі систематичного використання спеціальних вправ і текстів прикладного характеру,які б дали змогу учням виправлятися у подоланні труднощів початкового етапу освоєння технікі.Це допоможе досягти такого рівня читання,який дає змогу читачеві одержати задоволення від здійснюваної діяльності.
Проблема усвідомленості читання особливо госто виникає на початку букварного періоду, коли тексти для читання,пропоновані букварем,обмежені за обсягом.Учні зі слабо сформованою навичкою читання швидко запам’ятовують  на слух такі тексти і відтворюють їх,імітуючи читання.Тому я рекомендую підвищити увагу учнів до змісту тексту,виробляти навички усвідомленого читання слід пропонувати їм час від часу варіанти текстів,поданих у підручнику,-із зміною порядку слів у реченнях,часу дієслівних форм,імен дійових осіб,вставленням окремих слів.Зацікавлюють учнів пропоновані для читання речення з порушеними лексико-логічними зв’язками,наприклад:На сосні росли сливи.Сова носила лісові горіхи.
Діти не тільки повинні правильно прочитати такі речення,а й помітити відчутність логічного зв’язку.
На етапі переходу до читання речень і зв’язних текстів слід звернути увагу на графічні елементи,характерні для оформлення писемного мовлення. Маю на увазі розділові знаки: крапку ,знак  оклику ,знак питання, кому, тире риску , двокрапку, лапки. Не можна забувати ,що з усіма цими звичними для дорослого читача знаками школярі зустрічаються вперше.Тому в кожному випадку необхідно просто й дохідливо пояснити,що той чи інший графічний елемент означає ,як, читаючи речення, потрібно реагувати на них силою голосу чи відповідними паузами. Я вважаю, що в основі пояснень завжди має бути зразок,поданий учителем.
Дитина має відчути щиру зацікавленість слухача її вміння читати. Ні в якому разі цю роботу не можна розглядати як свого роду примусове виконання домашнього завдання.

Увага до нового вміння дитини, доброзичливі порази і зауваження старших підбадьорюють її, заохочують до самостійного читання.

Немає коментарів:

Дописати коментар